Achtergrond

21st century skills: Waarom wel/niet?

Geschreven door Michiel Lucassen

Er zijn zowel voor als tegenstanders voor de 21st century skills. Hieronder hebben we geprobeerd deze vanuit de literatuur zo goed mogelijk uit te werken.

Noodzaak

De noodzaak van de 21st century skills wordt overal in de literatuur genoemd, en met name Kay (Kay, 2010), Trilling en Fadel (Trilling & Fadel, 2009) en Marzano (Marzano & Heflebower, 2012) leggen goed uit wat dit is. De noodzaak van de 21st century skills is samen te vatten in een aantal punten. Het eerste punt is dat de wereld verandert en dat nog ééns zo sterk in de 21e eeuw zal doen. Door de intrede van de computer wordt al het repetitieve en routinematige werk steeds minder uitgevoerd door mensen. In plaats van eenvoudige opdrachten uit te voeren moeten werknemers nu doelen stellen, problemen oplossen en werken met een grote verscheidenheid aan klanten en collega’s. De kenniseconomie heeft voor een grote verandering gezorgd en daardoor is het essentieel dat mensen een leven lang leren. (Kay, 2010)

Als tweede punt geven beiden aan dat scholen geen gelijke tred houden met deze ontwikkelingen van een nieuwe maatschappij. Hierdoor missen de scholen de aansluiting met de belevingswereld van de leerlingen, waardoor er meer schooluitval is, meer leerachterstanden en een algemeen gebrek aan leergierigheid en motivatie.

Kritiek

Er zijn ook geluiden die tegen de 21st century skills en het gebruik van meer technologie zijn. Het meest genoemde argument is daarbij dat het puur op vaardigheden gericht is en er dus geen sterke kennisbasis is én dat er geen wetenschappelijk onderzoek is verricht naar de vaardigheden. Samenvattend worden de volgende argumenten genoemd (Forum for Youth Investment, 2009):

  • Kennis en vaardigheden kunnen niet los van elkaar geleerd worden, er moet een kennisbasis zijn om vaardigheden te kunnen gebruiken
  • Er is te veel aandacht voor maatschappelijke vakken (geschiedenis, aardrijkskunde, kunsten) en te weinig voor wetenschappelijke vakken.
  • 21st century skills zijn niet nieuw maar altijd nodig geweest, het is dus een ‘hype’.
  • Er komt te veel druk op docenten te liggen bij het aanleren van vaardigheden.
  • Er wordt alleen nog maar met de computer gewerkt.
  • Het raamwerk voor 21st century skills is niet wetenschappelijk onderbouwd.

Opvallend is dat de meeste kritiek komt van een organisatie die zich ‘Common Core’ noemt en zich focused op een pakket voor scholen waarbij kennis de basis is (Common Core, 2012). De kritiek die gegeven wordt lijkt daardoor meer op gepreek voor de eigen parochie dan oprechte en goed onderbouwde kanttekeningen bij de ‘21st century skills’ en meer gebruik van technologie. Dit betekent niet dat er geen kritiek mogelijk is op de ‘21st century skills’, maar wel dat het belangrijk is om de kritiek in het juiste perspectief te plaatsen. Misschien wel het meest belangrijke punt is het ontbreken van de wetenschappelijke onderbouwing van de 21st century skills, want in het schema van de Partnership for 21st century skills ontbreekt dit. Verderop wordt de wetenschappelijke basis uitgediept. Naast deze punten zijn er ook enkele zaken die de onderzoeker persoonlijk opvallen. Zo zijn de 21st century skills erg gericht op Amerika, waarbij iedereen moet streven naar een succesvol leven en door positief denken moet dit lukken.

Over de schrijver

Michiel Lucassen

Docent Innovatie & Prototyping, maar bovenal een enthousiaste en gedreven leraar met veel ideeën over hoe onderwijs beter, leuker en mooier kan. Veel bezig met en praat graag over makersonderwijs, creativiteit, 21st century skills en onderwijs voor de toekomst.

Laat een reactie achter

Pin It on Pinterest

Wekelijks een nieuwsbrief ontvangen met onze nieuwste artikelen én interessante linkjes? Vul hier je gegevens in:
Je hebt je succesvol geabonneerd!